Thursday 21 April 2011

Buat Renungan Selagi Hayat Dikandung Badan

Kasihmu Ibu Dibawa Ke Syurga, Kasihmu Ayah Kekal Sepanjang Nyawa....
Nafas tidak terhenti lagi, senyuman masih mampu diukir manis, mata masih memandang keindahan bumi ciptaan Allah yang Maha Esa. Alhamdulillah, seluruh anggota kita masih sempurna. Kesempurnaan itu, adakah kita rasakan ianya layak untuk kita nikmati seorang diri @ untuk suami / isteri dan anak2 tercinta? Ya, kita cukup sempurna memberi kebahagiaan kepada keluarga yang telah kita bina ini...
Tetapi....
Kita terlupa, rahim yang telah mempertaruhkan nyawanya memberi nafas baru kepada kita hingga kita berjaya menjadi Dewasa seperti ini, Alhamdulillah cukup segala sifat. Malah hingga usianya separuh abad kita masih betah menyusahkan kehidupannya tanpa rasa kesal.
Kata-kata yang biasa kita ungkapkan tetapi luarbiasa untuk kita hindari...
"Mak, kejap lagi call, masih busy". "Ayah, tolong tengokkan mak ya, tak dapat balik kampung ni, byk urusan kena buat". "Bulan ni tak dapat kirim duit banyaklah mak, ambil dulu RM100 ni buat belanja dapur". "Ayah, tanah ayah tu tak nak jual ker? boleh tolong2 kami adik beradik. banyak duit nak guna ni". "Bulan ni adalah bonus sikit company bagi, tapi nak guna buat renovate rumah. Mak, ayah boleh tolong hulur sikit tak? cukup bulan saya byrlah". "Ayahkan banyak duit, ayah jerlah tolong adik. bg duit buat belanja sekolah dia. Sy nak guna byk duit ni, nak buat majlis kahwin lg". "Mak, saya tak dapat nak bagi mak duit bulan ni. Mertua sy nak guna duit, terpaksa tlg dorang." dan bla.. bla.. bla...
Namun...
Mereka tidak pernah henti untuk menyayangi kita, malah sentiasa berdoa untuk kesejahteraan keluarga yang kita bina, untuk anak-anak kita yang bergelar "cucu" untuk mereka. Mereka terlalu memahami kita. Dari kecil hingga dewasa mereka sentiasa menganggap kita masih kecil untuk dimanja, diberi perhatian, dimaafi untuk setiap kata-kata yang kita ungkapkan. Mulianya hati kedua orang tua kita.
Entahlah...
Kita diberi akal fikiran... Renung-renungkan, apa yang telah kita buat "Selagi Hayat Dikandung Badan" anda sendiri bijak untuk mentafsirnya.

No comments:

Post a Comment